fbpx

Waarom ik mijn sporthorloge heb weggegooid en jij dat ook zou moeten doen

Het sporthorloge is de ultieme gadget voor de beginnende en gevorderde sporter.
Althans, dat is wat de ontwikkelaars van deze horloges ons wijs maken.

Je harstlag wordt gemeten, het aantal stappen wat je zet, hoeveel kcal je verbrandt, of je voldoende slaapt. Kortom hij vertelt je of je gezond bezig bent.

Makkelijk, hoef je daar zelf niet meer over na te denken. 

Er zijn 2 redenen waarom mensen zo’n horloge aanschaffen:
1. Het bijhouden van de sportprestaties
2. Je voelt je minder vitaal dan je zou willen. Je weet dat er iets moet veranderen en dat horloge gaat je vertellen wat.

Een mooie app houdt alle metingen bij en daaruit rollen verschillende scores.
Zorg dat alle scores goed zijn en je bent gezond, toch?

Nee.

Zo’n horloge meet namelijk niet hoe jij je voelt.
Ben jij vandaag moe of heb je juist veel energie?
Doen je knieën zeer na 20.000 stappen of had je er nog wel 10.000 kunnen zetten?
Word je uitgerust wakker na een nacht met weinig slaap of ben je ’s ochtends nog steeds doodmoe na 10 uur geslapen te hebben?

Je lichaam is prima in staat om zelf te voelen of je gezond bent, daar heb je geen app voor nodig.

Dit heb je alleen veel te weinig geoefend en daarom gaat het niet meer vanzelf.

Je lichaam geeft nog steeds de juiste signalen af, maar jij hoort ze niet meer.
Je hoort ze niet meer, omdat je een app laat bepalen of je goed bezig bent.

Leer liever luisteren naar je eigen lichaam.

Daar heb je op lange termijn (lees: de rest van je leven) veel meer aan.


Afvallen en calorieën tellen

Gebruik jij een sporthorloge om af te vallen en wil je calorieën tellen?

Het principe is simpel: eet je meer calorieën dan je verbrand dan kom je aan.
Eet je gelijk aan wat je verbrandt dan blijf je gelijk en eet je minder dan wat je verbrandt dan val je af.

Klopt helemaal.
Maar is onvolledig.

Een calorie geeft aan hoeveel energie een voedingsmiddel je oplevert en het geeft aan hoeveel energie je nodig hebt om bv. te bewegen.
Maar voeding is zoveel meer dan calorieën.

Een sultana koekje bijvoorbeeld (55 kcal) doet heel wat anders met je lichaam dan bijvoorbeeld een appel (75 kcal).
Voor een sultana koekje moet je lichaam hard werken om alle suikers weer om te zetten in vetten en alle onnodige conserveringsmiddelen moeten je systeem weer uit.
Een appel daarentegen levert naast energie ook vezels en vitamines; je lichaam heeft hier ook echt wat aan.

Of vergelijk cola zero en water maar eens met elkaar. Beide 0 kcal.
Drink maar eens een hele week 2 liter cola zero op een dag en dan de volgende week 2 liter water. Dit geeft een heel ander effect. (we raden overiges aan om dit niet echt proberen)

Wat dan wel?

Zorg dat 80% van je voeding bestaat uit primaire voedingsmiddelen (groente, fruit, vlees, vis).
En je lichaam zal zelf aangeven wanneer die wat nodig heeft.

Slaap

Een ander veelgebruikte functie van het sporthorloge is het meten van je slaap.

Voel je je vaak moe en futloos?
Logisch dat je wilt meten of je diep of juist onrustig slaapt.

Echter liggen slaapproblemen zelden bij het slapen.
In je slaap herstel je. Slaap je te weinig of te onrustig, dan herstel je onvoldoende.

Ben jij de hele dag aan het jagen en aan het rennen en heb je altijd tijd tekort?
Dan ben je in slaap ook aan het jagen en het rennen. Logisch dat je ’s ochtends moe wakker wordt.

Of ben je de hele dag bezig, om maar niet aan dat ene te denken of maar niet die pijnlijke emoties te voelen?
Zodra je ontspant, dan ga je je emoties voelen en dan komen alle gedachtes.
Logisch dat je dan slecht in slaap valt.

De oplossing.

Meer ontspannen (en dan heb ik het niet over netflixen), meer tijd nemen om te voelen hoe je je voelt, meer tijd nemen om los te laten, zodat je niet altijd alle ellende (van anderen, of vroeger) met je mee hoeft te slepen en meer ruimte creëren voor fijne momenten van rust en stilte.

Ga maar eens iedere dag 5 minuten op een rustige plek zitten. Ogen dicht en vervolgens ga je je op jouw ademhaling focussen.

Wordt dit een grote achtbaan aan gedachtes, to-do’s en emoties?
Doe dit dan vaker en laat los wat je niet meer nodig hebt.

Neem overdag tijd om te herstellen en te ontspannen, zodat je ’s nacht goed slaapt en vol energie je bed weer uitrolt.

Ben jij vaak moe? Lees dan mijn gratis e-book Meer Energie


Beweging

Gebruik je het sporthorloge om bij te houden of je voldoende beweegt?

Ruil hem dan in voor een gewoon horloge.

Beweeg iedere dag minstens 40 minuten
Sport twee keer per week intensiever.

Heb je behoefte aan meer? Doen!
Wil je minder? Verlaag je intensiteit en doe het alsnog.


Functie van een sporthorloge

Waar is een sporthorloge dan wel handig voor?

Om tijdens het sporten je hartslag te meten, zo weet je of je in de juiste hartslagzone traint, of de opbouw van je training juist is en of je voldoende herstelt.

En is dat echt nodig?
Nee.

Pas als je op competitieve basis sport heb je dit nodig.

Leer luisteren naar je lichaam en je gaat pas echt resultaat behalen.

Heb jij een sporthorloge en waar gebruik jij hem voor?

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.